ПІДОПЛІЧЧЯ… Що з чим, або художні особливості борщівської народної сорочки.… Серето-Дністровський кут.
ПІДОПЛІЧЧЯ – це орнамент нижньої частини складного рукава – горизонтально розміщений орнаментований прямокутник, який знаходиться під плечиком і доповнює його композицію. Інколи, цю частину вишивки рукава називали «морщинка», та така назва є більш доречною у інших регіонах України.
Плечико, поділене на 8 горизонтальних смуг і підопліччя, однобарвне, вишите швом "поверхниця-кафасор".
Рукав жіночої, безуставкової сорочки з с. Устя. Кінець XIX ст. Прив. колекція Віри Матковської.
Плечико, поділене діагональними смугами, підопліччя різнобарвне, з "бощівською сваргою". Рукав жіночої безуставкової сорочки, традиційної для с. Винятинці. 20-30-ті рр. XX ст. Прив. колекція віри Матковської.
Плечико поділене на 5 горизонтальних смуг, підопліччя різнобарвне з геометричним орнаментом. 20-ті рр. XX ст. с. Горошова. Експедиційні матеріали.
Загалом, ПІДОПЛІЧЧЯ цього кута, можна розділити за типами барвистих співвідношень на: однобарвні, двобарвні, та різнобарвні:
Однобарвні – синьо-зелені, зелено-трав’янисті, смарагдово-зелені, сіро-сині, червоно-рубінові, та інші кольори, зазвичай, виконані давнім швом поверхниця-кафасор, поширені у другому осередку кута, припасовувалися до плечика з тонкими поперечними полосами;
Однобарвне підопліччя, вишите поверхницею-кафасор на рукаві безуставкової сорочки з с. Бабинці. Кінець XIX ст.
Однобарвне підопліччя, з невеликим додаванням кольору, вишите поверхницею-кафасор на рукаві безуставкової сорочки з с. Бабинці. Поч. XX ст. Прив. колекція Віри Матковської.
Однобарвне підопліччя, вишите поверхницею-кафасор на рукаві безуставкової сорочки з с. Бабинці. Поч. XX ст. Прив. колекція Віри Матковської.
Види візерунків однобарвного підопліччя, вишитого поверхнецею-кафасор. Другий осередок Серето-Дністровського кута. Фото книги Борщівська народна сорочка.
Види візерунків однобарвного підопліччя, вишитого поверхнецею-кафасор. Два орнамента справа, внизу сторінки - однобарвні підопліччя, виконані "навиваним". Другий осередок Серето-Дністровського кута. Фото книги Борщівська народна сорочка.
Двобарвні орнаменти, зокрема чорно-червоні, поширені в першому осередку цього кута, серед інших, окремим його видом, можна назвати різні модифікації вітистих мотивів, розміщених під нахилом, серед них трапляються з двома квітками, з однією великою, з маленькими бутонами, і подібне, та так звана борщівська «сварга» – великий ромб з вісьма крючками, чотири з яких дивляться вниз, а чотири – вверх, припасовуються такі ПІДОПЛІЧЧЯ, зазвичай, до плечика з потаємним орнаментом і діагональними діленнями.
Види різнітних модифікацій вітистих мотивів, розміщених під нахилом, на двобарвних підопліччях, серед них трапляються з двома квітками, з однією великою, з маленькими бутонами, і подібні... з книги Борщівська народна сорочка
Двобарвне підопліччя на рукаві безуставкової жіночої сорочки з с. Стрілківці, 20-30-ті рр., XX ст. поверх вишивки, набито "січкою" і маленькими "капшуками". Експедиційні матеріали.
Підопліччя на рукаві безуставкової жіночої сорочки з с. Більче-Золоте. Початок XX ст. Експедиційні матеріали.
Двобарвне підопліччя на рукаві безуставкової жіночої сорочки з с. Більче-Золоте, 20-ті рр., XX ст. Експедиційні матеріали.
Підопліччя на рукаві безуставкової жіночої сорочки, традиційної для с. Шершенівка. Кінець XIX ст. Прив. колекція Віри Матковської.
Різнобарвні, мають два типи: геометризовані і стилізовані рослинні. Геометризовані, більше нагадують символи і знаки, як наприклад, вищезгадана сварга, чи велика, восьми променева зірка чи восьми пелюсткова квітка, а також, традиційні плетені мотиви та ламані лінії, виконанні навиваним, де застосовані різні за напрямком стібки шва та просвіти між елементами орнаменту. Його полюбляли в другому осередку цього кута, особливо в селах Устя і Горошова.
Різнобарвне підопліччя на рукаві безуставкової жіночої сорочки з с. Устя, вишите швом "навиване", так званими, мозаїчними мотивами (маленькі кольорові ромбики, поміж чевоних смуг) Початок XX ст.
Приват. колекція авторів.
Різнобарвне підопліччя, з мотивом великої, восьмипроменевої зірки, чи подругому, восьмипелюсткової квітки, на рукаві жіночої безуставкової сорочки з с. Стрілківці. Поч. XX ст. Експедиційні матеріали.
Щодо використання стилізованих рослинних мотивів на ПІДОПЛІЧЧІ, то це новіші реалії в оздоблені рукавів борщівської народної сорочки, вони тяжіли до натуралізму, і поширились, передусім, саме в ПІДОПЛІЧЧІ.
Підопліччя різнбарвне, з використанням стилізованих рослинних мотивів. Цей мотив гірлянди з великими квітами на світло-зеленомі тлі,зустрічався у експедиціях Борщівщиною, декілька разів і був виконаний у незмінному вигляді, або майже в незмінному вигляді. Складається враження, що він не формувався поступово за вподобаннями майстринь, а був запозичений саме у такому вигляді, тому і немав варіяцій.
Рукав сорочки з с. Горошова, 20-ті рр. XX ст. Прив. колекція віри Матковської
Більше інформації та схеми вишивки в книзі "Борщівська народна сорочка: експедиційні матеріали та приватні колекції" яку ви можете придбати напряму у авторів через офіційну сторінку фейсбук Людмила Олексій Покусинські. Щоб ще почитати про борщівські сорочки шукайте в попередніх дописах блогу, скористайтесь для зручності меню пошуку сайту в верху сторінки, ввівши в графу пошуковика: борщівська сорочка.