Що з чим, або художні особливості борщівської народної сорочки.…
Продовження, початок в попередніх дописах. Серето-Дністровський кут… РЯДИ.
Серето-Дністровський кут. Широкі ряди на рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Стрілківці, 20-30-ті роки XX ст.
Оздоба, РЯДИ на рукавах, подовжує композицію складного рукава, ніби виринаючи з-під підопліччя, прямує до зап’ястя. Ряди в Серето-Дністровському куті, більшість скісні, примощені густенько, або з широкими просвітами, як потічки, дружно струменяться вниз до морщення. Скісні ряди, різняться між собою, мотивами орнаменту, шириною та щільністю розміщення. Не зважаючи на різновиди орнаментальних мотивів і техніки шиття, барви рядів, зазвичай, чорні, з поодинокими поцвіткуваннями чи без них.
Серето-Дністровський кут. Широкі ряди на рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Пищатинці, 20-30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Широкі ряди на рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Стрілківці, 20-30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Широкі ряди на рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Стрілківці, 20-30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Широкі ряди на складних рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Стрілківці, 20-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Приватна колекція Віри Матковської. Жіноча срочка, традиційна для м. Борщів., 20-30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Більче-Золоте, 20-30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Шершенівка, 30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Приватна колекція Віри Матковської. Жіноча срочка, традиційна с. Винятинці, 20-30-ті роки XX ст.
Ось, наприклад, широкі ряди, з сіл Більче-Золоте, Стрілківці, Пищатинці та Юр’ямпіль, на них рослинні мотиви, впорядковані з безліччю малих і великих деталей, через це, більше схожі на пишні квіткові гірлянди. Інколи, на одному рукаві, могло поміститись один, або два ряди, з клаптиком. Траплялися ряди квіткових вітистих композицій такої ширини, що годі було, знайти в них рапорт. Окремішність, вимудруваних у такій манері взорів, полягає в тому, що «модне», на той час, тяжіння до натуралізму, на початку XX ст., звичайні сільські жінки перелаштували в авангардові розлогі і крислаті, квітчасті площини, позбавивши зображення світла, тіні і барви, застеливши його, як велетенський трафаретний штамп, немов це тінь від гірлянди, яка лягла товстою пухкою вовною.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Приватна колекція Віри Матковської. Жіноча срочка, традиційна с. Винятинці, 20-30-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка с. Більче-Золоте, 20-ті роки XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Приватна колекція Віри Матковської. Жіноча срочка, традиційна с. Дунів, 20-30-ті роки XX ст.
Інші, вужчі ряди, більш злагоджені – з чіткішими ритмами і меншими рапортами, вони, зазвичай, ширились, далі від цих сіл, скрізь у першому осередку Серето-Дністровського кута.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Експедиційні матеріяли. Жіноча срочка, с. Шершенівка, початок XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на рукавах. Приватна колекція. Жіноча срочка, традиційна с. Михалків, початок XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на рукавах. Приватна колекція Віри Матковської. Жіноча срочка, традиційна с. Горошова, 20-ті роки XX ст.
Найвужчі ряди, були в першому і другому осередку даного кута, зокрема, в сорочках австрійках, кінця XIX ст.. В цих рядах, схеми відкривають чудернацькі орнаменти, виконані комбінуванням давніх технік шитва. Загалом, чим тонші ряди – тим чіткіші схеми побудови і більш геометризовані орнаментальні мотиви.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Приватна колекція Віри Матковської. Жіноча срочка, традиційна с. Устя, початок XX ст.
Серето-Дністровський кут. Ряди на складних рукавах. Приватна колекція. Жіноча срочка, с. Бабинці, кінець XIX ст.
Завершенням загального строю рукава, завжди ставало морщення – відкрите з закріпкою та закрите, зведене до облямівки чи сховане у манжет.
Цікавинка: оздоба, відома як РЯДИ на рукавах, в Нижньому Поділлі поетично називають молдовським словом «рыурь» – «ріки».
Книгу "Борщівська народна сорочка: експедиційні матеріали та приватні колекції" ви можете придбати напряму у авторів через офіційну сторінку фейсбук Людмила Олексій Покусинські. Більше про борщівські сорочки шукайте в попередніх дописах блогу, скористайтесь для зручності меню пошуку сайту в верху сторінки, ввівши в графу пошуковика: борщівська сорочка.