Національний музей українського народного декоративного мистецтва на офіційній сторінці фейсбук опублікував одну зі збірок музейної колекції фрагментів вишивок, які походять із села Тиманівки Ямпільського повіту Подільської губернії (нині Тульчинського р-ну Вінницької обл.) Збірка надійшла до музею в 1910–1911 роках і налічує понад 200 пам’яток кінця ХІХ – початку ХХ століть. Першоджерело
Ці взірці відкривають локальну історію декорування жіночих сорочок.
Інколи дослідники старовини під час упорядкування цих пам’яток робили додаткові записи: «30 – 40 лет тому назад», які дозволяють ряд творів зібрання віднести до більш раннього періоду, а саме – 1870–1880 років. Вивчення етнографічних відомостей та загальний аналіз матеріалів спонукає до умовного поділу «тиманівських» вишивок за хронологічною послідовністю на три основні частини. Кожна з них вирізняється матеріалами виготовлення, технологічним виконанням, стилістичними і колористичними орнаментальними рішеннями.
Візерунки на рукавах жіночої сорочки компонувались у горизонтальну смугу середньої ширини та мали переважно подвійну структуру. Вона утворювалася «поликом» та «підполиччям», тобто верхньою частиною візерунка, вишитого по низу «уставки» (плечика) та нижнього – розташованого зверху полотнища рукава.
c. Тиманівка, Ямпільський пов., Подільська губ. (нині Тульчинський р-н, Вінницька обл.). 1870–1880 рр. Полотно; вовняні, бавовняні нитки; ручна вишивка; «низь замочком», «поверхниця».
c. Тиманівка, Ямпільський пов., Подільська губ. (нині Тульчинський р-н, Вінницька обл.). Кін. ХІХ ст. Полотно; вовняні, бавовняні нитки; ручна вишивка; «півхрестик з підкладом», «поверхниця».
Особливостями зразків вишивки раннього періоду є геометричні орнаменти коричнево-блакитної гами. Коричневим кольором технікою «низь» вишивався «полик». Нижню частину вишивали блакитними нитками в техніці «підбирання», яка нині широко відома під назвою «поверхниця» (зі зворотного боку ця техніка має вертикальні пунктирні ряди).
Другу групу фрагментів кінця ХІХ ст. переважно представлено червоно-блакитними, чорно-блакитними кольорами, але більшість взірців має чорне забарвлення. Геометричні орнаменти вишивали «низзю» у поєднанні з «поверхницею», але в цей період з моди минулого залишилися поодинокі вохристо-блакитні декори зі зміною техніки «низі» на дрібний «півхрестик з підкладом».
c. Тиманівка, Ямпільський пов., Подільська губ. (нині Тульчинський р-н, Вінницька обл.). Кін. ХІХ ст. Полотно; бавовняні нитки; ручна вишивка; «низь замочком», «поверхниця».
Декоровані зразки початку ХХ століття різняться щільним рослинно-геометризованим орнаментом, який насичений дрібними елементами. У цій групі домінує чорний колір, який збагачений вкрапленнями червоного. Втім є і червоні вишивки, але в значно меншій кількості.
c. Тиманівка, Ямпільський пов., Подільська губ. (нині Тульчинський р-н, Вінницька обл.). Кін. ХІХ – поч. ХХ ст. Полотно; вовняні нитки; ручна вишивка; «низь замочком».
c. Тиманівка, Ямпільський пов., Подільська губ. (нині Тульчинський р-н, Вінницька обл.). Кін. ХІХ – поч. ХХ ст. Полотно; бавовняні нитки; ручна вишивка; «низь замочком», «поверхниця».
c. Тиманівка, Ямпільський пов., Подільська губ. (нині Тульчинський р-н, Вінницька обл.). Поч. ХХ ст. Полотно; бавовняні нитки; ручна вишивка; «півхрестик з підкладом», «хрестик», «штапівка».
Представлені пам’ятки села Тиманівки є певним прикладом розвитку мистецтва вишивки Східного Поділля. Під впливом віянь моди та суспільних смаків у оздобленні жіночих сорочок спостерігаємо покрокову мінливість колористики, мотивів, орнаментальної ритміки. Вивчаючи та зберігаючи давні вишивки нашого краю, ми вшановуємо традиції та створюємо умови для продовження безперервного пошуку «формули краси» української вишивки.
...
Навчитись вишивати всима зазначеними в дописі техніками запрошуємо на майстер-класи: штапівка, низь, поверхниця, кафасор, півхрестик з підкладом
З іншими старовинними виданнями по українській вишивці ви можете ознайомитися в нашій Бібліотеці.