До вашої уваги черговий оцифрований скарб, який відкрила для нас Державна наукова архітектурно-будівельна бібліотека імені В.Г. Заболотного, за що ми їм щиро вдячні. А далі ми провели невелике дослідження, завдяки якому віднайшли окремі серії цього видання на сайті польської цифрової бібліотеки і ділимося з вами його результатами.
У 1879 р. Людвік Вержбіцький (1834–1912), інженер-залізничник і архітектор, співзасновник і віце-президент Промислового музею у Львові та член його наглядової ради, на одному із засідань цього органу висунув ініціативу створення серійного ілюстрованого видання, присвяченого домашньому господарству галицьких русинів.
Ідея Вержбіцького стосувалася – за формою та змістом – до виданих у той час хромолітографічних альбомів, присвячених орнаментам слов’янської вишивки та народних тканин. Їх ініціаторами та авторами були колекціонери, дослідники та ілюстратори Австро-Угорщини та Росії, які займалися діяльністю промислових музеїв, всесвітніми виставками, розвитком ремесел та дизайну.
Амбіція Вержбіцького та наглядової ради Промислового музею полягала в тому, щоб надрукувати альбом у Галицькій літографській майстерні та підготувати малюнки та хромолітографічні пластини в школі, що діяла при Музеї. Таким чином, видавництво мало не тільки сприяти розвитку цієї галузі, але й стати важливою вітриною Музею, який, як і його старші колеги у Відні, Лондоні та Будапешті, міг би похвалитися науковою, ілюстративною дослідження його колекцій. Малюнки предметів та їх копії на літографських каменях зробили учні Школи художньої промисловості під пильним оком її директора Вінцентія Чиршніца (1839–1897) та самого Вержбіцького, а всі зошити були надруковані в літографській майстерні Єнджея Косткевича. До підготовки креслень, літографічних каменів і дизайнів обкладинок були залучені не лише студенти Промислової школи, а й колекціонери та дослідники, багато з яких мали необхідну кваліфікацію завдяки своїй мистецькій освіті (зокрема Северин Обст, Валеріан Крицінський).
Львівські «Візерунки» є вагомим внеском у пізнання початків колекціонування гуцульських ремесел, значення цієї галузі вітчизняної промисловості в розвитку колекції Львівського музею, ролі світових і місцевих виставок у дослідженні та збирання предметів цього типу. Цю серію слід вважати однією з перших етнографічних праць, присвячених Гуцульщині, але водночас як працю, однією з головних цілей якої було ознайомлення з маловідомим всесвітом гуцульських візерунків і прикраси до світової літератури та спроба пов’язати їх із визнаним західноєвропейським каноном.
Тираж кожної серії був невеликим, до 300 примірників. Видання було одночасно польською, німецькою та французькою мовами. Важливим адресатом «Візерунків» були галицькі промислові школи, особливо ті, що діяли в провінції, метою яких було підтримувати й популяризувати ремісничу традицію. Альбом, виданий Індустріальним музеєм, мав на меті дати важливе натхнення та сприяти збереженню зникаючих традицій.
Окрема цінність даних видань полягає в тому, що на сторінках опису до таблиць з візерунками є їхні назви і вказується назва населеного пункту.
Серія І присвячена візерунках, які побутували в той час на Волині. Зверніть увагу, які красиві народні назви візерунків були зафіксовані: лапатий хміль, хмелик, огірочки на дві половинки, косичаста ружа, розбиті хрести, кукурузка, баранячі роги.
В Серії ІІ додатково до назв візерунків (наприклад, кучері звіздаті, церковці, сливові, зерняткові) вказано місцевість - Городенка, Ясенів, Гвіздець та інші
В Серії ХІІІ є чудовий опис традиційного одягу селян Покуття, а ми продовжуємо розглядати візерунки
Світлі, ніжні візерунки
Дуже по-різдвяному виглядає, правда? Червоний як основа, трохи зеленого і жовто-золотого для акцентів і ледь-ледь чорного для чіткості
Чи то крилаті коні чи то птахи, але ніг дуже вже багато у них :)
В Серії Х представлено килими, ткані запаски, силянки, писанки, а також декілька предметів верхнього одягу:
Квітучий гуцульський кептар:
Багато вишитий кожух, на спині навіть китички є! Ох і тепло ж в такому взимку, мабуть!
А тут уже показано, як акуратно розшито гуцульський сердак:
Більш детально роздивитися окремі серії видання можна за посиланнями:
- Серія І, Вишивки селян на Руси
- Серія ІІ, Вишивки селян на Руси
- Серія ІІІ і IV, Доріжки і килими
- Серія XIII, Вишивки селян на Руси
- Серія Х, Вироби селян на Руси
Більше унікальних книг про традиційну українську вишивку шукайте в нашій відкритій бібліотеці.